niedziela, 11 października 2020

Kulinarne rekordy jako element promocji kuchni regionalnych

Przedmiotem artykułu są kulinarne rekordy, na które w ostatnich kilkunastu latach w Polsce zapanowała moda. Autorka dokonała wstępnej typologii tychże rekordów, wyróżniła potrawy, które najczęściej stanowią przedmiot ustanowienia rekordu. Z jej badań wynika, że największą popularnością przy organizowaniu tego typu wydarzeń w przestrzeniach publicznych cieszą się specjały kuchni regionalnych, a wśród nich przede wszystkim zupy i pierogi. Współcześnie kuchnie regionalne stały się swoistym spiritus movens różnorodnych działań w zakresie promocji i upowszechniania dziedzictwa kulturowego danego obszaru. Są doskonałym bodźcem wyzwalającym aktywność jednostkową i zbiorową.  

Artykuł można przeczytać w pozycji: Festiwale, przeglądy, konkursy a ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego, red. A. W. Brzezińska, K. Smyk, tom 4. Serii Niematerialne dziedzictwo kulturowe w Polsce i jego ochrona, UMCS, PTL, NID, Lublin–Wrocław–Warszawa 2019, s. 331-344.